torsdag 2. juli 2009

Så er vi igang!!

Så er vi igang, på vei til Nordland og mange fine opplevelser i sommer.
Båten vår, Måsøy ble lastet ombord på MS Rana Express i Drammen 2. Juli og på Tirsdag 7. Juli får vi vann under kjølen i Sandnessjøen.
Det er kanskje feigt å benytte lastebåt opp til Nordland, men vi har tenkt å seile hjem langs kysten hele veien til hjemmehavna i Drøbak.
Båten vår er en 36 fots motorbåt med 2x Volvo Penta på ca 500 hk. Det skulle gi oss muligheten til å cruise i 25-30 knop på transportetappene eller gli avsted i 5-6 knop mellom holmer og skjær.
Hvis vinden og været er vrangt, kan det vel hende at vi må gå i 5 knop over mange strekninger av det de kaller ”støvelhav” der oppe.
Hvem er vi som skal på langtur, min kone Grete Hjertø og meg selv, Hartvig Hjertø. Vi er nettopp blitt pensjonister, det vil si at vi har allverdens tid til å nyte kysten i nord og på vei sydover igjen.
Vi har hatt forskjellige båter opp gjennom årene, både seil og motor, og har vel brukbar erfaring med å være på sjøen.
Når det gjelder formell kompetanse så har min kone båtførerbevis, jeg har utvidet fritidsbåtskipper sertifikat, (D5LA).
Vi bor i Ski kommune, en kommune som ikke har kystlinje, derfor har vi hjemmehavn i nabokommunen Frogn, (Drøbak).
Redaktøren i Båtliv spurte meg for noen uker siden, hva er det, [som er så fint], med båtlivet?? (En journalist i lokalavisen spurte om det samme).
Jeg ble svar skyldig, jeg har ikke noe klart entydig svar på Ole Henrik’s spørsmål.
Jeg vet at de som seiler snakker om å være ”underveis”, men vi har jo motorbåt? Jeg har hatt et par seilbåter av forskjellige størrelser og seilt joller og seilbrett uten at det gode båtlivet er annerledes i motorbåt.
Jeg tror kanskje det er havet som gjør båtlivet så spesielt, med strøm, vind, bølger, blikkstille...?
Havet som aldri er likt fra time til time. Uansett hvor mange ganger du har seilt en strekning, opplevelsen er forskjellig hver gang.
Å komme i havn etter å ha vært ute i dårlig vær og kanskje urent farvann er følelsen av å ha mestret noe som var ukjent og uberegnelig,
men å komme i havn etter en dag på havet med sol og blikkstille, er også en god opplevelse.
I de kommende ukene skal jeg forsøke å gi flere svar på, ”hva er det med båtlivet.......”

1 kommentar: